Waarom het leren van volwassenen ook nog iets anders vraagt
Een van mijn gastsprekers uitte zijn verbazing over het feit dat ik in mijn modules nog steeds gastsprekers uitnodig als onderdeel van de leerervaring. Hij gaf aan dat steeds meer opleiders daarmee zijn gestopt, vaak vanuit kostenoverwegingen, maar soms ook vanuit opvattingen over het leerrendement van leertrajecten.
Ik legde uit dat ik juist voor volwassenen de waarde zie van een écht goede gastspreker. Gastsprekers brengen specifieke ervaring, expertise en beroepsinzichten mee die leidinggevenden uit het onderwijs kunnen inspireren, prikkelen, en soms in positieve zin een beetje ontregelen of raken. Ze bieden nieuwe perspectieven en inzichten die de deelnemers verder helpen. In de veilige setting van onze groepen geven gastsprekers daarmee juist vaak een extra impuls en boost aan het reflectieproces van deelnemers.
Ik geloof in het ontwerpen en verzorgen van leerprocessen die volwassenen inspireren en uitdagen. Het gaat erom hen los te laten komen van de dagelijkse operationele taken die hen vaak afhouden van wat zij als leider ten diepste willen bereiken. Dat betekent ook: loskomen van soms hardnekkige eigen overtuigingen, opnieuw durven kijken en betekenis geven aan al die verzamelde expertise. Dit proces wordt verder verrijkt door opdrachten en gastsprekers, ook uit sectoren buiten het onderwijs.
Ook vorige week hadden we weer twee indrukwekkende dagen met Joseph Oubelkas en Marc Lammers, die de deelnemers aan de module Persoonlijk leiderschap veel stof tot nadenken gaven. Geen kant-en-klare oplossingen, maar inspiratie om na te denken en te vertalen naar de eigen schoolpraktijk. Ik ben er trots op dat wij bij PMC deze gastsprekers nog steeds kunnen uitnodigen, zelfs voor onze kleinere groepen.
In 2025 hebben we opnieuw een aantal mooie meerdaagse modules gepland, waarin er altijd een gastspreker wordt gecombineerd met een van onze trainers. We kijken er enorm naar uit!
Natuurlijk ook deze modules zijn met een goed programma en gastsprekers die het samen leren verrijken en versterken.