Intern of extern adviseur een prachtbaan
In de module op de rol van adviseur probeer ik mijn eigen enthousiasme voor en ervaring met het vak van adviseur over te brengen. Niet om alle deelnemers over te halen adviseur te worden, maar om te laten zien hoe divers, veelzijdig en uitdagend het vak kan zijn. Ook laat ik graag zien welke bijdrage je vanuit deze rol kunt leveren aan het onderwijsveld.
De groeiende rol van interne adviseurs
Nu veel onderwijsbesturen bezig zijn met een professionaliseringsslag, krijgen stafmedewerkers op domeinen zoals HRM, Onderwijs & kwaliteit, ICT en Facilitaire Zaken steeds vaker de rol van intern adviseur. Hierdoor moeten staf, lijn en bestuur opnieuw verkennen hoe ze zich tot elkaar verhouden. Als interne adviseur ontdek je al snel dat deze rol vraagt om, zoals Paul Kloosterboer dat zo treffend omschrijft in Adviseren vanuit het geheel: weten wat jou drijft, helderheid over de specifieke context waarin je adviseert, en inzicht in je eigen adviseurschap in de zin van: wat is mijn rol en wat heb ik te bieden, voor wie, waartoe?
Inhoud van de module en de rol van veranderkunde
In onze oriëntatie module staan we uitgebreid stil bij bovengenoemde aspecten, maar besteden we ook nadrukkelijk aandacht aan de veranderkunde als een van de bronnen waaruit je als interne en/of externe adviseur moet kunnen putten. In aansluiting daarop benutten we casuïstiek uit de praktijk van deelnemers en mijn eigen adviespraktijk om te ervaren welke effecten verschillende interventies sorteren.
Adviseurschap: een vak van communicatie en verbinding
Hoewel de veelheid aan modellen en instrumenten die voorbij komen misschien de indruk wekken dat een adviseur vooral dat in zijn koffer moet hebben, hopen we mee te geven dat adviseren met name een vak is van communiceren, relaties opbouwen en verbindingen creëren. Wij moedigen elke adviseur aan om zijn of haar eigen ‘tone of voice’ te ontdekken, omdat dit essentieel is om de rol van intern of extern adviseur gegund te krijgen. Vaardigheden zoals het stellen van diverse vragen, durven doorvragen, terugkoppelen van observaties (ook als dat spannend is) en het benoemen van kansen en knelpunten en hoe daar op te interveniëren, zijn onderdeel van het vakmanschap dat je onder de knie moet krijgen om de rol van adviseur goed te vervullen.
Conclusie: een waardevol perspectief
Wordt iedereen adviseur na het volgen van onze module? Nee, dat niet. Wel hopen we deelnemers aan deze module een aanvullend perspectief te bieden om met andere ogen te kijken naar organisaties– iets dat ook in de rol van schoolleider van grote waarde kan zijn.