De historie en de opleiding voor schoolleiders
De wens om een unieke opleiding voor schoolleiders te ontwikkelen.
Een prachtige idee waar we al jaren mee rondliepen werd werkelijkheid: Het ontwerpen en uitvoeren van een unieke opleiding voor schooldirecteuren. Vanuit een blanco canvas waren we aan het nadenken over wat ervaren directeuren inspireert qua inhoud en werkvorm. Na vele sparringmomenten met schoolleiders en directeuren werden de uitgangspunten van de opleiding in 2013 duidelijk.
De opleiding:
- Inspireert en daagt uit;
- Biedt interactie tussen cursisten;
- Kent relevante achtergrondtheorie;
- Laakt geen inspirerende gastsprekers uit de praktijk;
- Levert concreet betere leiders;
- Heeft een lage tijdsbelasting;
Van 7 professionaliseringsthema’s naar 7 onderwijsmodules
Juist op dat moment bleek het schoolleidersregister PO een visie te hebben ontwikkeld over zeven professionaliseringsthema’s voor schoolleiders:
- Persoonlijk leiderschap;
- Regie en strategie;
- Kennis en kwaliteitsontwikkeling;
- In relatie tot de omgeving;
- Omgaan met verschillen;
- Leidinggeven aan verandering;
- Toekomstgericht onderwijs.
Denkend vanuit een win-win situatie voor directeuren hebben we vervolgens onze eigen uitgangspunten vertaald naar modules op deze 7 thema’s. De rest is geschiedenis: Een half jaar later was PMC door de commissie certificering als erkende opleider voor alle 7 modules opgenomen in het PO register.
We blijven ontwikkelen
In het afgelopen jaar hebben al vele schoolleiders de modules gevolgd. Hun input is benut om de inhoud nog sterker te maken. De complimenten geven ons nog meer energie om door te bouwen:
- “Een aantrekkelijk opleidingstraject”
- “Intensief, prikkelend, uitdagend, inhoudelijk, vernieuwend”
- “Compact qua tijdsinvestering en geen overlap met al eerder gevolgde scholing”
- Echter tijden veranderen immers in een razend tempo. Wij blijven daartoe samen met directeuren en besturen de modules steeds ontwikkelen. Dit volgens het credo: Voor en door onderwijsleiders.
drs. Camiel Pas
Onderwijs- en organisatiesocioloog – “Ik vind het geweldig om van onze cursisten te horen dat persoonlijke ontwikkeling plaatsvindt door de combinatie van theoretische kennis en praktische opdrachten in de modules. Het raakt me dat ik vanuit deze opleiding mee mag bouwen aan een sterke jeugd.”